Vitaminarzenál – Terhesség alatt még fontosabbak!

Az egészséges táplálkozás mindig bölcs dolog – ám a babavárás idején különösen fontos. Egyes vitaminok ételeken vagy étrend-kiegészítőkön keresztüli fogyasztásával minden tápanyaghiányt kiküszöbölhetünk.

Onnantól kezdve, hogy kiderül, kisbabát hord a szíve alatt, egy gondos kismama igyekszik életmódját úgy alakítani, hogy az a magzat számára előnyös legyen. Kapjon meg mindent, amire szüksége van a megfelelő fejlődéshez. Ha minden fontos vitamint beiktatunk étrendünkbe vagy kiegészítőként szedjük, nagy eséllyel ki tudunk kerülni bármilyen tápanyaghiányt.

A terhesség idején különösen fontosak a vitaminok és ásványi anyagok. Köztük kiemelkedő szerepe van a folsavnak, vasnak, jódnak és a kalciumnak.

1. Folsav

A folsav segít megelőzni a velőcsővel kapcsolatos születési rendellenességeket, melyek az agyat és a gerincvelőt is befolyásolják. A velőcső-záródási rendellenességek 28 nappal a baba megfoganása után fejlődnek ki, még azelőtt, hogy számos nő egyáltalán tudna a terhességéről. A terhességek nagyjából fele nem tervezett, ezért ajánlott, hogy minden nő, akinél megvan az esélye a teherbe esésnek, napi 400 mikrogramm folsavat fogyasszon, még a fogantatás előtt, illetve folytassa annak bevitelét a terhesség első 12 hetében.

Az az anyuka, akinél már előfordult ilyen rendellenesség egy korábbi babával, konzultáljon orvosával arról, szükséges-e a javasoltnál több folsav fogyasztása. Tanulmányok szerint a nagyobb adag alkalmazása legalább egy hónappal a fogantatás előtt, illetve az első trimeszterben, előnyös az ilyen kismamák számára, de mindenképp egyeztetniük kell orvosukkal.

A folsavat tartalmazó élelmiszerek főként a sötétzöld leveles zöldségek, a dió, a bab, a citrusfélék és a dúsított élelmiszerek. Kiegészítő szedése is jó ötlet, megfelelő mennyiségű folsavval.

2. Kalcium

A másik nagyon fontos vitamin terhesség idején a kalcium. Segít abban, hogy a saját csontsűrűségét a kismama fenntartsa, mivel a kisbaba sok kalciumot használ fel saját csontjainak fejlődéséhez.

A jód ugyancsak kritikus fontosságú, az egészséges pajzsmirigy-működéshez. A jódhiány a fizikai növekedést hátrányosan befolyásolja, súlyos mentális fogyatékosságot és süketséget okozhat. A jód elégtelen fogyasztása növeli a vetélés és a halva születés esélyét.

3. Vas

A vas abban segít, hogy a vér elegendő mennyiségű oxigént szállítson az anya és a gyermek számára egyaránt.

Győződjünk meg tehát arról, hogy minden lényeges vitamin jelen van a szervezetünkben a terhesség alatt. Az ajánlott mennyiségek az alábbiak:

400 mikrogramm (mcg) folsav; 10 mikrogramm D-vitamin; 200-300 milligramm (mg) kalcium; 70 mg C-vitamin; 3 mg tiamin; 2 mg riboflavin; 20 mg niacin; 6 mikrogramm B12 vitamin; 10 mg E-vitamin; 15 mg cink; 17 mg vas; 150 mikrogramm jód.

Egyes, terhesség idején fontos vitaminok hányingert okozhatnak a kismamánál. Amennyiben ez a helyzet, konzultáljunk orvosunkkal, aki felírhat számunkra az adott vitamint helyettesítő készítményt– ha például rágható vagy folyékony formában jobban fogyasztható számunkra, mint hogy egészben lenyeljük, máris jobban érezzük majd magunkat.
Szerző: Kadesz

Kapcsolódó cikkek

Akciós ajánlataink