Szabad-e diétázni terhesség és szoptatás idején?

Hol a határ az egészséges életmód és a káros diéta között? Mit szabad és mit nem? Valóban minden veszve ha már eleve túlsúlyosan indultunk neki a terhességnek? Diéta tekintetében van-e különbség a terhesség és a szoptatás időszaka között? Kérdések és válaszok.

Terhesség

A nőgyógyászok azt ajánlják, hogy a nők törekedjenek a normál testsúly elérésére terhességük kezdetére. Ezért egészségesebb életmóddal, kevesebb üres szénhidráttal és több mozgással készüljenek fel a várandóságra. Vannak azonban esetek, amikor ez nem így történik és bizony a kismama kisebb vagy nagyobb túlsúllyal indul neki a babavárás kilenc hónapjának. Mi ilyenkor a teendő? A baba egészsége érdekében bele kell-e a fogni egy kis diétába? A válasz egyértelmű nem! Két támadhatatlan érv:

  1. Ha az anya éhezik előbb-utóbb a baba is fog, ami gátolja a megfelelő fejlődésben.
  2. A fogyókúra során felszabaduló káros anyagok sajnos a vérkeringésből átkerülhetnek a babába is.

A legjobb ha alaposan megbeszéli a nőgyógyászával vagy a védőnőjével, hogy mindkettejük egészsége érdekében milyen étrendet kövessen. Természetesen dietetikussal is felveheti a kapcsolatot. A lényeg, hogy ne saját kútfőből, hanem olyan szakember segítségével kezelje a helyzetet, aki megfelelő ismeretekkel rendelkezik és valódi segítséget képes nyújtani.

Biztosan nem fog ártani, ha túlsúlya ellenére az alábbi szempontokat betartja:

  1. Fogyasszon sok zöldséget és gyümölcsöt!
  2. A cukros és fehér lisztes péksütemények helyett válasszon inkább teljes kiőrlésű változatokat.
  3. Sétáljon minden nap egy nagyot!
  4. Kerülje a nehéz, puffasztó, zsíros ételeket.
  5. Étkezzen ötször, keveset!

Ne feledje, hogy terhesség idején mindössze 300 plusz kalóriára van szüksége szervezetének, ezért a kettő helyett való evésről érdemes lemondani. Viszont a bevitt energiának hasznosnak és értékesnek kell lennie és oda kell figyelni a rendszerességre is.

Szoptatás

A szoptatás ideje alatt a napi plusz energiaszükséglet 500-550 kalória. Természetesen a terhességhez hasonlóan ezt is egészséges ételekből kell nyerni. Sok kismama azonban elhatározza, hogy a babavárás idején felszedett plusz kilókat már a szoptatás idején megkezdi leadni. Ez alapvetően nem baj, viszont türelmesnek kell lenni és nem szabad gyors eredményt várni. A tejelválasztás során szintén káros anyagok juthatnak a baba szervezetébe, ha nagyon intenzíven fogyókúrázik az édesanya. Ezért fontos, hogy ebben az időszakban is tartsa be a fokozatosság elvét. Menjenek el sétálni babakocsival, vagy kösse magára a kicsit hordozókendőben, próbálják ki együtt a baba-mama tornát. Tegye egészségesebbé az egész család étkezését, hogy amikor megkezdődik a hozzátáplálás időszaka már jó példát tudjanak mutatni.

Ne feledje, hogy a gyors és drasztikus fogyókúrákat egyébként sem ajánlják, hiszen csak nagyon nehezen lehet őket betartani, károsak a szervezetre, megviseltté válhat tőlük a bőr és óriási a jo-jo effektus kockázata.

A legfontosabb a fokozatosság és az egészség.
Szerző: Rácz Anikó

Kapcsolódó cikkek