Segítség a leszokásban

Ma van az Biztonságos Anyaságért és a Füstmentes Világnap. Öt tipp a sikeres leszokáshoz.

A statisztikai adatok szerint a világon mintegy 1,3 milliárd ember a füstös démonnak, a dohányzásnak  rabja. 
Elgondolkodott-e valaha azon, hogy miért dohányzik? Mi vette rá annak idején, hogy elszívja azt a bizonyos rudacskát, amelynek sem az íze, sem a szaga nem volt valami kellemes? Hogyan is jutott el oda, hogy megpróbálja, aztán rászokjon?
A dohányzás egészségkárosító hatásairól nap mint nap hallhatunk különböző fórumokon, mégis sokan tartoznak a dohányzók táborába.
Ha valaki nem akar többé dohányozni, erős indoklásra van szüksége: egészen személyes indítékokra. Ilyen személyes indíték lehet a gyermekvállalás. A nagyon tudatos szülők már a gyermek tervezés időszakában igyekeznek megszabadulni a káros szenvedélyüktől. A várandóság időszaka, sőt a felkészülési időszak a gyermek egészsége szempontjából a legfontosabb.
A gyermekvállalás alatti dohányzás felelős lehet a terhességek kedvezőtlen kimeneteléért. A dohányfüst belégzése csökkenti a méhlepényen keresztül a babához eljutó oxigén mennyiségét egy olyan időszakban, amikor ez életfontosságú a magzat fejlődése szempontjából. Magasabb a spontán vetélés aránya a dohányzó kismamák körében. A dohányos anyák gyermekei általában kisebb súllyal születnek illetve hajlamosabbak a betegségekre, fertőzésekre.
A szoptatás időszakában is kerülendő a dohányzás, mivel a cigaretta hatására kevesebb tejelválasztást segítő anyag termelődik. A nikotin és más káros anyag is bekerül az anyatejbe, amely betegséget is okozhat a babának.
A dohányfüstnek kitett gyerekek között elterjedtebb az alsó és felső légúti megbetegedés, valamint a gyerekkori asztma.

Leszokna, de hogyan?
Százszázalékos módszer nincs a leszokásra. Minden esetben elhatározás, akarat kérdése! Tippeket csak a nikotinéhség leküzdésére, a pótcselekvés helyettesítésére találhatunk.

Öt tipp, ami könnyebbé teheti a leszokást:
1.    Találjon egy társat, akivel együtt vágnak bele a káros szenvedély leküzdésébe.
2.      Nikotintartalmú tapaszok, rágók csökkenthetik a nikotinéhséget. Fontos, hogy a gyermeket váró anyukák konzultáljanak a háziorvosukkal.
3.    Mozogjon többet!
4.    Igyon több folyadékot!
5.    Egyen minél több gyümölcsöt!

Mit nyerhet, ha abbahagyja a dohányzást?
-    A kismamáknál csökken a komplikáció esélye a várandóság időszakában.
-    Kiszabadul a cigaretta rabságából.
-    Jobb lesz a közérzete.
-    Újra érzi a régi ízeket, illatokat.
-    Szép lesz a bőre.
-    Újra fehérek lesznek a fogai.
-    Jobban bírja a fizikai terheléseket.
-    Évente jelentős összeget megtakarít.
-    Szerettei nem szenvednek a passzív dohányzástól.
-    Jó példát mutat gyermekének.

A gyermekvállalás alatti dohányzás felelős lehet a terhességek kedvezőtlen kimeneteléért. A dohányfüst belégzése csökkenti a méhlepényen keresztül a babához eljutó oxigén mennyiségét egy olyan időszakban, amikor ez életfontosságú a magzat fejlődése szempontjából.
Szerző: Kőpataki Krisztina

Kapcsolódó cikkek