Ne szakadjon le!

Sok nőnek ismerős a menzesz előtti-alatti derékfájás, nos várandós nőként, minél nagyobb a pocak, annál inkább számolnunk kell ezzel a kellemetlen érzéssel. Nézzünk néhány egyszerű praktikát megelőzésre!

A legelső terep, ahol észrevesszük, hogy valami nem a régi, a konyha. A mozdulatlan lábakban – ha egy helyben állunk sokáig, főzés közben – könnyebben kialakul ödéma, a gerincünket is nagyobb, folyamatos terhelés éri, ezért időnként lépkedjünk jobbra-balra, tegyünk meg néhány tánclépést.

Sajnos az sem mindegy, hogy miként utazunk, közlekedünk. A kismamák autójuk ülését, vezetéshez állítsák be úgy, hogy kényelmesen, egyenesen tartsa a gerincet, inkább kicsit hátradöntve. A biztonsági öv használat, most akár két életet is menthet, de ne a hason, hanem alatta vezessük el a szárát!

Amikor pihenünk a fotelben, tegyünk egy párnát a derekunk mögé, hogy minél kényelmesebb legyen és igazán el tudjunk lazulni, de tartsa is valami a derekunkat. Kapható már kifejezetten kismamáknak való deréktámasz, amiket akár az irodai székre is rá lehet illeszteni. Polcoljuk fel a lábainkat, hogy a keringés helyreállhasson benne miközben pihenünk, így az esetleges ödéma is könnyebben eltávozik.

Az ágyban a legkényelmesebb az oldalt fekvés, így jóval kisebb súly nyomja a gerincet, valamint a bennük lévő gyermek sem nyomja el a vérkeringést a súlyával. Az utolsó hetekben azonban már sehogy sem jó, ha oldalra fekszik, akkor a gyomra ég, ha hátára, akkor a gerincét nyomja, ezért az utolsó hetek, hanyatt fekve, kicsit feltámasztva tud a legkényelmesebben lenni.

Tehát a tanácsaink derékfájós kismamáknak:

  • Figyeljen a megfelelő testtartásra!
  • Hosszú ideig ne álljon egy helyben, legalábbis egyik lábát tegye dobozra vagy zsámolyra, az ülőalkalmatosság kényelmes legyen és tartsa a hátát!
  • Aludjon az oldalán hajlított térddel, tegyen párnát a hasa alá!
  • Emelésnél guggoljon le, és térdből emeljen, ne pedig hátból. Ne emeljen nehezet!
  • Alacsony talpú, de ne lapos cipőt válasszon!
  • Attól függően, hogy a hideg vagy a meleg hoz enyhítést, azzal borogassa hátát, vagy dörzsölje! Vegyen igénybe masszázst!
  • Rendszeres testmozgás: úszás vagy séta
  • Végezzen kismedencei gyakorlatokat!
  • Kiegészítő kezelések: pl. akupunktúra
  • Szükség esetén paracetamol tartalmú fájdalomcsillapítót biztonsággal bevehet.

Amennyiben az alsó háttáji fájdalmak átsugároznának a hasra, és nem múlna, vagy hüvelyi vérzés kíséri, azonnal keresse fel orvosát, mert ez a koraszülés jele is lehet.

Szerző: Forrás: terhes-terhesseg.hu

Kapcsolódó cikkek