Miért nem alszik a gyermekünk?

Nincs szülő, aki ne tenné fel magának a kérdést: ha mindent elkövet a gyermek nyugalma érdekében, vajon miért nem alszik a csemete? Miért nem lehet pár óránál tovább alvásra bírni?

A kezdő anya és apa egyik leggyakoribb problémája az alvás – a saját és a gyermeke alvása! A gyermekvállalással együtt jár, hogy kezdetben bizony igen kevés pihenés jut a szülőnek, hiszen a babát el kell látni – különösen csökkenhet a pihenéssel töltött idő mennyisége, ha a lurkó egyébként is nyugtalan, nehezen alszik el, rosszul alszik.

Hogy egy gyermek miért nem tud aludni, annak sok oka lehet. Talán meglepő, de maga a szülő is szerepet játszhat benne. Milyen okai lehetnek a nem alvásnak?

1. A gyermek életkora: a túlságosan kicsi gyermekek közül igen kevés olyan van, aki végigalussza az éjszakát. Napi 12-18 órát alszik, de az első két hónapban nem könnyű megjósolni, hogy mikor pihen majd többet vagy kevesebbet. Egy baba 9 hónap után alussza végig általában az éjszakát, de legtöbb esetben ez még ekkor is csak 5-6 óra.

2. A szülő nyugtató szerepe: természetes, hogy anya és apa szeretné, ha a gyermek érezné megnyugtató jelenlétét elalvás előtt. Ám ha a baba mindig a szülő kezét érezve, esetleg ringatás közben alszik el, nehezen tanul meg elaludni magától. Érdemes letenni az ágyba a babát, ha már elálmosodott – hadd tanuljon meg magától is megnyugodni, elaludni. Ez az éjjeli felébredéseknél is hasznára lesz.

3. A gyermek túl fáradt: a szülőnek nem szabad eltekintenie afelett, hogy a kis gyermekeknek 11-14 óra alvásra van szükségük 24 óra alatt, beleértve az éjjeli alvást és a délutáni pihenőt. Legyenek a pihenő időszakai kiszámíthatóak – fontos a pontos menetrend, a rutin! Ha ez megvan, a gyermek valóban menetrendszerűen lesz fáradt és ekkor le is tehetjük aludni.

4. A gyermek fél az elválástól: a saját ágyba szoktatás bizony sokszor nem könnyű. A csemetét 6 hónapos korától érdemes fokozatosan átszoktatni a szobájába. Ha sokáig énekelünk neki, beszélünk hozzá, még hozunk egy kis rágcsálnivalót lefekvés előtt, azzal csak húzzuk-halasztjuk a folyamatot. Maradjunk vele gyengédek, de ne hagyjuk, hogy be akarjon feküdni a szülői ágyba, küldjük vissza saját kuckójába. A plusz törődéssel, a plusz jutalmazással csak rosszabb lesz a helyzet. Érdemes a gyermekszobába kis fényt beengedni, hagyni, hogy hallja a hangunkat a másik helyiségből, nyitva hagyni az ajtót. Így a lurkó nem fog annyira félni egyedül, a sötétben.

5. Tartsuk be a rutint: a napi rutinról már esett szó. Egy gyermek mindennapjaiban igen lényeges a „menetrend” – legyen ugyanakkor mindig a vacsora, a fürdés, a fogmosás, a lefekvés, előtte egy kis meséléssel. Ha a gyermek megszokja, mikor érkezik el az alvásidő, hamarabb rááll arra. A mesélés és a villanyoltás az alvást megelőző, „álmosító” tevékenységek. A rutint már 4 hónapos kortól ki lehet alakítani.

6. Nem alszik eleget délután: nehezen alszik el este a gyermek, ha napközben nem pihen eleget. Napi két-három alvás egy kisgyermeknél fontos, ha már idősebb, akkor napi egy elég lehet. Kerüljük el, hogy nyűgös legyen a csemete, fektessük le pihenni – de ha az esti alvásidőhöz túl közel vagyunk, már ne hagyjuk aludni.

7. A gyermek rosszat álmodik: a többnyire ártalmatlan rossz álmok hatására felriad a csemete – nyugtassuk meg, de ellenőrizzük, vissza tud-e aludni az ilyen álmok után. Ha gyakran zavarják a gyermeket ilyen álmok, érdemes beszélnünk róla az orvossal.

8. Alvási apnoé és horkolás: bár nem gyakori, a gyerekeknél is előfordulhat alvási apnoé, mely gátolja a jó alvást. A légutak blokkolódásának oka legtöbbször a mandulák megnagyobbodása vagy orrpolip. A légzés emiatt nehézkes, a gyermek nehezen alszik, nyugtalan, esetleg hangosan horkol. A probléma jellemzően 3 és 7 éves kor között áll fenn. Konzultáljunk a megoldási lehetőségekről a gyermekorvossal.

9. Nem megfelelő körülmények: a szoba, ahol a gyermek alszik, legyen csendes és sötét – a kis megnyugtató derengést leszámítva, amire szüksége lehet. Legjobb, ha a lurkó éjjeli öltözete kényelmes, kellően szellőző, ne legyen a gyereknek túl melege, de ne is fázzon! Bizonyosodjunk róla, hogy nem zavarja a tévé vagy rádió, esetleg más zajforrás a lakásban. Nem tanácsos képernyős dolgokat tartani sem a szobában – tévét, videójátékot, telefont, számítógépet. A sokáig nézett képernyő is zavarhatja az elalvást!

10. Az „alvó társ”: a legtöbb gyermeknek szüksége van a cumijára, kedvenc plüssállatjára az elalváshoz. Ha korábban is volt ilyenje, akkor nyilvánvaló, hogy hiányolja. Komfortosabban érzi magát ezektől. Segítség lehet még az ún. fehér zaj gép is, mely nyugtató hatással van a csemetére.

11. Egészségügyi problémák: lehet a nem alvás oka az is, hogy a gyermek allergiából, asztmából, megfázásból adódóan a bedugult orrával szenved. A kisbabákat a savas reflux, a kólika, fogzás vagy egyéb probléma is zavarhatja. Forduljunk ilyen esetekben a gyermekorvoshoz tanácsért – és a pihentetőbb éjszakákért!

Ide jön az összefoglaló
Szerző: Kadesz

Kapcsolódó cikkek