Figyeljünk oda a zsírfogyasztásra a szoptatás alatt is!

Életünk első 1000 napja meghatározza felnőttkori egészségi állapotunkat, ezért nagyon fontos, hogy a kismama már a várandósság, majd a szoptatás ideje alatt is odafigyeljen a helyes táplálkozásra.

Újabb kutatások azt a meglepő eredményt igazolják, hogy a szoptatás alatti zsírfogyasztás például jobban hat a későbbi elhízás és cukorbetegség kialakulására a babáknál, mint a terhesség ideje alatt elfogyasztott zsír.

Életünk első 1000 napja döntően befolyásolja későbbi egészségi állapotunkat, ezt egy újabb, a közelmúltban megjelent tanulmány is alátámasztja. A kutatás eredményei szerint a szoptatás alatti zsírfogyasztás jobban hat a későbbi elhízás és cukorbetegség kialakulására, mint a kismama várandósság alatti zsírfogyasztása. A kutatást a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem Pszichiátriai Tanszékén folytatták.* Ha meg akarjuk előzni kisbabánknál a túlsúly és az egyéb anyagcsere-betegségek kialakulását, fontos, hogy odafigyeljünk a táplálkozásunkra, és csökkentsük a szoptatás időszaka alatti a zsírok fogyasztását” – állítja Bo Sun, a tanszék kutatója.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy egyáltalán ne fogyasszunk zsírt, hiszen az emberi szervezetnek szüksége van rá. Nem mindegy azonban, hogy táplálkozásunkban milyen zsírok szerepelnek. A telített zsírsavakat csökkenteni, a telítetleneket pedig növelni kell az étrendünkben. A transzzsírsavak  fogyasztását pedig a teljes energiabevitel 1%-a alá kell szorítani! Zsírokból az energiabevitel 10-15%-át kell fedezni, ennek figyelembevételével érdemes a finomított cukrok és a só mennyiségét kalkulálni (?) az étrendben.

A telítetlen zsírok közül a többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztása különösen fontos, mivel ezeket a szervezet nem tudja előállítani. Az esszenciális zsírsavak például az omega-3 és omega-6 jelentős szerepet játszanak a látás és az idegrendszer fejlődésében, a sejtfalak rugalmasságának fenntartásában, de elengedhetetlenek a gyerekek megfelelő növekedéséhez is.

A javasolt telítetlen zsírsavak, valamint a létfontosságú esszenciális zsírsavak elsősorban az olajos magvakban, halolajban, a növényi eredetű olajokban, és az ezekből készült termékekben találhatóak meg. A telített zsírsavakat és a transzzsírsavakat elsősorban az állati eredetű élelmiszerek tartalmazzák: sertészsír, hús, zsíros tejtermékek. Mivel a transzzsírsavat is ajánlott minimalizálni, ezért érdemes étrendünkből a lehető leginkább kiszorítani a különféle chipseket, kész süteményeket, kekszeket, amelyek hidrogénezett növényi olajat és/vagy túl sok sót és cukrot tartalmaznak.

*Az eredményekről a Study of Ingestive Behavior (SSIB) éves összejövetelén számoltak be.

További hasznos információk a www.elso1000nap.hu oldalon.

A telített zsírsavakat csökkenteni, a telítetleneket pedig növelni kell az étrendünkben. A transzzsírsavak  fogyasztását pedig a teljes energiabevitel 1%-a alá kell szorítani!
Szerző: Forrás: elso1000nap.hu

Kapcsolódó cikkek