Felkészülés jógával

A jóga a babának és a mamának is segít a szülés során. A relaxációs technikák és légzőgyakorlatok felkészítenek a szülésre.

A jóga a relaxációs technikák és légzőgyakorlatok révén teremti meg azt a testi-lelki harmóniát, amelyre egy kismamának mindenkinél nagyobb szüksége van. Várhidi Bea kismama jóga oktató szerint a foglalkozások nem csupán a test izmainak átmozgatásában, valamint a várandósság miatti változások elfogadásában segíti a leendő anyukákat, hanem speciális gyakorlatai révén a szülésre is felkészít.

Testi-lelki felkészülés

A foglalkozásokon a kismamák számára adaptált klasszikus jógapózokat végzünk, a légzés ritmusával összhangban, befelé irányítjuk a figyelmünket, összehangolódunk önmagunkkal és a babával. A kismama jóga éppúgy, mint klasszikus társa, a szellem lecsendesítésével majd az aktuális trimeszter mozgásigényéhez és lehetőségeihez igazodva a test teljes átmozgatásával kezdődik. A speciális légzőgyakorlatok olyan elemeket tartalmaznak, amelyek a vajúdás és a szülés folyamán is alkalmazhatóak. A foglalkozás során nagy gondot fordítunk a gátizom megerősítésére és rugalmasságának fokozására, így nem csupán a szülés közben keletkező hüvelysérülések előzhetőek meg, de a regenerálódás is könnyebbé válik. A levezető relaxáció segíti a pihenést és a babával való szorosabb kapcsolat kialakítását – ismerteti az óra menetét Várhidi Bea.

Harmóniában a várandóság alatt

Kismama jóga mindvégig végezhető a várandósság alatt, bár a kezdéssel érdemes megvárni a 14 hetet. A nyugodt légkör, a harmonikus mozgás és az ösztönösen választott testhelyzetek is pozitív, megnyugtató hatással vannak a várandós nőkre, de a testi hatások is lényegesek. A gyakorolt ászanák (testhelyzetek) serkentik a vérkeringést, erősítik a mell- és hátizmokat, lazítják a csípőtáji izmokat és komolyan hozzájárulnak a medencealapi izmok erejének fejlesztéséhez. Különösen hasznos, hogy a kismamák tudatosan koncentrálnak ezekre az izmokra, érzékelik és megtanulják befolyásolni a testük működését.

Ugyanakkor a kismamajóga gyakorlatai számos olyan kellemetlenségre is gyógyírt nyújthatnak, mint a székrekedés, vizesedés, gyomorégés, szeméremcsonti fájdalom, vagy az aranyeres problémák. Bár e gyakran jelentkező tünetekről nem szívesen beszélnek a kismamák, mégis fontos, hogy megnyíljanak és merjenek beszélni róla, hiszen közösen könnyebben találhatunk megoldást ezek leküzdésére.

A baba is élvezi

A kismamajógában fontos a jóga nidra, ami egy mély relaxációs állapot, teljesen ellazult testtel, kisimult elmével. Ebben az állapotban lehet “programozni” azokat a pozitív célokat, amelyeket szeretnénk elérni a várandósággal, a szüléssel, a babával való kommunikációval kapcsolatban. A jógázó mamák még a születendő gyermek intelligenciájára is hathatnak, ugyanis a magzat idegrendszere sokkal jobban fejlődik akkor, ha a mama kellemes ingereknek teszi ki. Ilyen a ringató, kényelmes mozgás, amely a pocakban lévő babának is kellemes. Ilyen a gondos légzéstechnika, amit a baba is tapasztal.

Ugyanígy hathatnak a mama által kiadott hangok is, mint például a brahmari légzés, ami egy befogott füllel zümmögött “mmm”-hang. Mivel ez a hang relaxáló hatással van a kismamára, következményképp a magzat is megnyugszik. Tehát a baba tulajdonképpen az anyukával együtt részesül a jóga pozitív hatásaiból.

Szerző: Forrás: WEBORVOS

Kapcsolódó cikkek