Alvásproblémák terhesség idején

A terhesség első három hónapjában sok kismama egyenesen álomkórban szenved. Bármikor és bármennyit képes aludni. Állandóan álmosnak és fáradtnak érzi magát. Mire figyeljen a kismama?

Ennek több oka lehet, a megnövekedett hormonszint, a szervezet nagymértékű terhelése a kis jövevény megjelenésével, az állandó hányás és rosszullétek okozta kimerültség és gyengeség. Tehát ez teljesen természetes, a legjobb ha ilyenkor nem próbál ellenállni, hanem valóban sokat pihen, alszik ezzel teszi a legjobbat mindkettőjük számára.

A második trimeszter köztudottan a legaktívabb időszak. Ekkor már elmúlnak a rosszullétek, megszűnik a hányás, de még nem okoz túl nagy fizikai terhelést és kellemetlen tüneteket a nagy pocak és az egyre nagyobb magzat. Sok leendő édesanya ekkor úgy érzi képes lenne bármire, a boldogságszint az egekbe szökik a fizikai aktivitás kimagasló. A 20. hét körül (második vagy harmadik terhesség esetén még korábban) már érzi a kismama a baba mozgását, ezzel együtt azt is, ha fekvés közben kényelmetlen valami a számára. Ilyenkor heves rugdosással, élénk ficánkolással jelzi nem tetszését és muszáj változtatni a testhelyzeten.

Sok kismama panaszkodik ebben az időszakban rémálmokra. Ennek oka szintén a hormonszint növekedése. A legjobb, ha napközben kicsit lepihen, egészséges ételeket fogyaszt és rendszeres könnyű mozgást végez.

A terhesség előrehaladtával pedig a legtöbb kismama szembesül komolyabb alvási problémákkal is. Sajnos gyakran előfordul, hogy az egyébként kényelmes és megszokott alvási pozíció kényelmetlenné, fájdalmassá válik. Ez természetesen hosszú távon kialvatlansághoz, fáradtsághoz vezet, így a kismama kénytelen új megoldás után nézni. Mit lehet tenni ilyenkor, és mire kell figyelnie a várandós nőnek saját és kisbabája egészsége érdekében?

Szakemberek azt ajánlják, hogy lehetőleg a kismama az oldalán, a legjobb, ha a bal oldalán alszik. Így nem nyomja méhe belső szerveit, jobb lesz a véráramlás. A háton fekvést határozottan tiltják, mivel a méh terhe nyomja a fő vénát, ezáltal romlik a baba vérellátottsága is. Ausztrál kutatók kimutatták, hogy a hátukon fekvő kismamák vetélési veszélye megnő és 295 terhesség vizsgálatából pedig kiderült, hogy a háton alvás hatszorosára növelte a halvaszületés kockázatát.

5 tipp a pihentető alvásért!

  1. Próbálja meg szoptatós vagy hagyományos párnával enyhíteni pocakja terhét!
  2. Soha ne feküdjön le teli vagy éppen korgó gyomorral.
  3. Lefekvés előtt ügyeljen a folyadékbevitelre!
  4. Sétáljon minden nap a friss levegőn! Vagy végezzen könnyű testmozgást!
  5.  Kerülje a koffeintartalmú ételeket és italokat!
„…ha valóban sokat pihen, alszik ezzel teszi a legjobbat mindkettőjük számára.”
Szerző: Rácz Anikó

Kapcsolódó cikkek