A túlsúly kockázata terhesség alatt

Bár terhesség során az anya étrendje a babáé is, a kismama energiaszükséglete mindössze 300 kcal-val növekszik ebben az időszakban, így „kettő helyett enni” felesleges és nem is ajánlott. A picik felnőttkori hízásra való hajlamát a genetikánál is nagyobb mértékben befolyásolja az élet első 1000 napjának táplálkozása, így az aktív szülői szerep nem csak a születést követően, hanem már a fogantatás pillanatától fontos. A terhesség alatti hirtelen, nagymértékű súlygyarapodás jelentősen növeli az esélyét annak is, hogy a baba túlsúllyal jön a világra.


A várandósság tökéletes alkalom a régóta halogatott egészségesebb életmód elkezdésére, és új ízek megismerésére! A lappangó cukorforrásokat érdemes kerülni, a vércukrot gyorsan megemelő köreteket (krumpli, rizs, tészta) pedig quinoával, barna rizzsel, kölessel vagy édesburgonyával helyettesíteni. A fehér pékáruk helyett is válasszunk inkább teljeskiőrlésű termékeket. Naponta kb. fél kilogramm nyers zöldség és gyümölcs fogyasztása ajánlott, amelyek magas vitamin-, rost- és víztartalma jót tesz a szervezetnek. Télen a mirelit zöldségektől sem kell tartani, a zöldborsó például fagyasztott állapotban többet megőriz tápanyagtartalmából, mint a pulton napokig álló, „friss” társai.


A kismama magassága és testsúlya meghatározza, hogy mennyi az ideális súlygyarapodás várandósság idején (kb. 9-12 kg). Amennyiben valaki a terhesség előtt túlságosan sovány volt, ez természetesen több, akár 13-18 kg is lehet, túlsúly esetén ennél kevesebb, 7-10 kg. Sajnos jelentős túlsúllyal eleve nehezebb teherbe esni, ezért családtervezés esetén mindenképpen javasolt közelíteni az optimális testtömeghez. Amennyiben a kismama mégis nagy túlsúllyal esik teherbe, a terheléses vércukorvizsgálatot ajánlott már az első időszakban elvégezni, különös figyelmet kell fordítani a vérnyomásra, dietetikus bevonásával pedig fontos beállítani az optimális szénhidrátbevitelt is. Tudatos, minőségi táplálkozással jelentősen csökkenthető a császármetszés szükségessége, valamint, hogy a baba túl nagy súllyal jöjjön világra.


A kismamák mintegy 5 százalékánál alakul ki terhesség alatt cukorbetegség, amely nem megfelelően kezelve sokszorosára növelheti a fejlődési rendellenességek kialakulását. A cukorbeteg kismamák babáinál jellemzőbb a magas születési súly és a szervek túlnagyobbodása, amely akár szívelégtelenséghez is vezethet. Az inzulinproblémák is gyakoriak az újszülötteknél, hiszen a kismama magas vércukorszintjének kompenzálása miatt szervezetük hozzászokik a megnövekedett inzulintermeléshez.

 
A tudatos étkezés mellett az egészségi állapothoz mérten sportos életmód a kulcs az ideális súlygyarapodáshoz: heti 3x45 perc mozgással már sokat tehet a kismama a baba és a saját egészsége érdekében. Ha valaki már a terhességet megelőzően is rendszeresen sportolt, az első trimeszter után orvosával egyeztetve a legtöbb sportfajtát kíméletes módon folytathatja. A pilates, a laza futás vagy a gerincre nehezedő nyomást kitűnően lazító úszás ideális lehet terhesség idején is, de csak abban az esetben, ha már előtte is gyakorolta a kismama. Az első trimeszterben érdemes minden rázkódással, ugrálással járó sportot mellőzni a baba egészsége érdekében.


Ha kíváncsi vagy, mely ételeket eheted és melyeket érdemes kerülni a terhesség alatt, az Első 1000 Nap Program oldalán található kalkulátor segítséget nyújt ebben.

Kapcsolódó cikkek