A terhességi vitaminpótlásról

Régebben egy vasszöget dugtak az almába, hogy megfelelő vitamin- és ásványianyag bevitellel támogassák a várandós anya és a baba szervezetét. Ma rengetegféle vitaminkészítmény áll a kismamák rendelkezésére – de vajon mennyire fontos ez?

Az orvostudomány fejlődésével egyre több és pontosabb adatunk van arról, hogy egy magzat „létrejöttéhez” és egészséges fejlődéséhez sok minden más mellett milyen finoman szabályozott tápanyag-mikrokörnyezetre van szükség. Ezek persze nem csodaszerek: csupa olyan anyag jelenlétéről van szó, amelyek alapvetően megtalálhatóak az egészséges, fiatal nők szervezetében. Azonban az evolúciós léptékkel mérten rakétasebességű civilizálódás erősen megváltoztatta a táplálék- és tápérték-palettát, egészen más mennyiségben jut vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz a fejlett világban élő szervezet, mint ami „természetes” körülmények között ideális lenne.

A legtöbbször emlegetett ilyen anyagok közé a folsav, a vas, a kálcium, a B-vitaminok és a jód tartoznak.

A folsavnak rendkívüli szerepe van a magzat idegrendszeri fejlődésében – már az első sejtosztódásoktól kezdve. Ezért szokták ajánlani a terhességet tervező nőknek, hogy kezdjenek el folsavat szedni, hiszen a terhesség felismerése idejére a magzat fejlődésében már fontos mérföldkövek lezajlottak.

A vas mind az anya, mind a baba vérképzésében, a vörösvértestek oxigén-szállításában igen fontos, hiánya súlyos terhességi és szülési szövődményekhez vezethet.

A magzat csontrendszerének kialakulásához, ugyanúgy, mint az anya csont- és izomrendszerének megfelelő ásványi anyag ellátásához szükség van kálciumra, magnéziumra is, ehhez a D-vitamin jelenléte is hozzájárul.

A B-vitaminok a legkülönfélébb anyagcsere-folyamatokban játszanak szerepet, míg a jód az anya és a gyermek pajzsmirigy-működésének – és ezen keresztül a szervezet számos folyamatának – is kulcsfontosságú szereplője.

Ezek mellett persze rengeteg más anyagra is szüksége van mind a „készülődő” anya, mind a gyermek szervezetének.

A megfelelő vitamin- és ásványianyag bevitel kiegyensúlyozott, gondosan összeválogatott diétával, életmóddal is elérhető, azonban a meggondolással kiválasztott, orvosi tanáccsal megegyezően szedett vitaminkészítmények sokat segíthetnek, hogy elkerülhető legyen az egyes „mikrotápanyagok” hiányából származó problémák kialakulása.

A megfelelő vitamin- és ásványianyag bevitel csak egy része a kismamáknak szóló táplálkozási tanácsoknak, egyes ételek, italok kerülésére is buzdítani szokták ilyenkor a nőket. Természetesen nem csak a terhesség alatt, de ilyenkor különösen oda kell figyelni, hogy az elfogyasztott ételek „frissek” legyenek.
Szerző: dr. Gács Zsófia

Kapcsolódó cikkek