A kockázatmentes terhességért

Minden nő álma, hogy nyugodt, boldog legyen a várandósága. Bár mindenre nem lehet felkészülni, sokat tehetünk saját és gyermekünk egészségéért. Összegyűjtöttünk néhány olyan szempontot, melyek figyelembe vételével csökkenthetőek a terhesség alatti kockázatok.

 

  1. Vigyázzon a testsúlyára! Már a teherbe esés előtt érdemes elérni a kívánt testsúlyt, hiszen a túlsúly csökkenti a teherbe esés esélyét, és növeli az olyan terhesség alatt előforduló tünetek kockázatát, mint a magas vérnyomás, ödéma, terhességi cukorbetegség. Ügyeljen arra is, hogy a terhesség idején se gyarapodjon súlya heti fél kilónál többet. A súlykontroll azonban fordítva is fontos, bár kevésbé gyakori. Terhesség idején tilos a folyókúra, az éhezés és a túlzottan megerőltető testmozgás. A magzatnak szüksége van értékes tápanyagokra ezért a legjobb, ha kiegyensúlyozott étrendre rendezkedik be már a terhesség előtt és rendszeres de könnyed testmozgást választ magának, mint például a séta vagy a kismamatorna.
    A témáról részletesen A túlsúly veszélyei terhesség ideje alatt című cikkünkben olvashat!
  2. Vizsgáltassa ki magát! Egyébként sem árt ha prevenció céljából elvégeztet néhány vizsgálatot időről-időre. Mielőtt azonban megfogan a baba érdemes egy átfogó állapotfelmérést végezni, és az esetleges kockázatokat kiszűrni. Ez a tanács fokozottan igaz, azokra a nőkre, akiknek bármilyen alapbetegségük, esetleg örökletes problémáik vannak. Akkor kezdhetik önfeledten a terhességet, ha biztosak benne, hogy szervezetük felkészült a magzat kihordására.
  3. Figyeljen belső jelzéseire! Pihenjen, meditáljon, ismerje meg önmagát, és babáját. Ennek ismeretében sokkal hamarabb észleli, ha valami megváltozik, magabiztosabb lesz, hogy mikor indul meg a szülés, hogy van a baba, illetve ennek köszönhetően könnyebben ráhangolódik majd babája ritmusára a születést követően is.
  4. Az életkor is számít! A tudomány jelenlegi állása szerint a tini terhességek és az előrehaladott anyai életkor (40 év felett) növelik a veszélyt. Ilyen esetekben előfordulhat koraszülés, alacsony születési súly, illetve kromoszóma rendellenesség.
  5. Kerülje a stresszt! Az egyik legalattomosabb jelenség, mely számos olyan komplikációhoz vezet, mely könnyedén elkerülhető lenne. A stressz mindenkit rombol, de a kismamákra különösen nagy veszélyt jelent. És itt nem csak a munkahelyi elvárásokra, vagy olyan életkörülményre gondolok, melyek állandó magas fokú fesztültséget okoznak. A baba egészségéért, a következő vizsgálat eredményéért, a nagyobb gyerek kerüli teendők elvégzése miatt érzett szorongás, idegeskedés is hatással van a magzatra. Érzi az anyai nyugtalanságot, és az ezzel járó fizikai tüneteket is. Bár mondani mindig könnyebb, próbáljon meg lazítani, vegyen igénybe segítséget, ne akarjon most az anyaság hőse lenni. Sokkal jobbat tesz magának, gyermekének és egész környezetének, ha nyugodt és kiegyensúlyozott marad.
A magzatnak szükségese értékes tápanyagokra ezért a legjobb ha kiegyensúlyozott étrendre rendezkedik be már a terhesség előtt és rendszeres de könnyed testmozgást választ magának, mint például a séta, kismamatorna.
Szerző: Rácz Anikó

Kapcsolódó cikkek