14 tipp - Hogyan készüljünk fel a terhességre?

Mielőtt elkezdenénk nézegetni a babaneveket és kifesteni a gyerekszobát, gondolkodjunk el azon, hogyan készítsük fel magunkat és a testünket az apróság fogadására.

Nagy az öröm, amikor végre megfogan a várva-várt pici, ám a babavárás idején sem kell megfeledkeznünk arról, hogy ne csak az ő megfelelő fejlődése érdekében tegyünk meg mindent, hanem saját magunkért is. Hogyan készüljünk fel jól a gyermek fogadására?


1.Hozzuk magunkat formába!
Végezzünk megfelelő tornagyakorlatokat, hogy jó formában maradjunk – még ha a derekunk egy időre „el is tűnik” majd -, így a terhességünk és a szülésünk is könnyebb lesz. Eddzünk 30 percet a hét több napján, hogy a szívverésünk felgyorsuljon – gyalogoljunk, kerékpározzunk, ússzunk, de egy terhességi edzéscsoporthoz is csatlakozhatunk.

2.Étkezzünk helyesen – és fogyasszunk egy személyre!
Lehet, hogy rendkívüli módon megkívánunk egy jó fagyit vagy savanyúságot. De most a fókusz a megfelelő étkezésen van: sok fehérjét, vasat, kalciumot, folsavat kell fogyasztanunk. Gyümölcsből, dióból, zöldségekből, (főleg levelesekből), teljes kiőrlésű gabonából és alacsony zsírtartalmú tejtermékből is raktározzunk otthon eleget. A chips-et, péksüteményeket, üdítőt és gyorsételeket hanyagoljuk, mert csupán üres kalóriát juttatnak a szervezetünkbe. Kérjük meg a párunkat, hogy csatlakozzon ő is étrendünkhöz – így könnyebben hozzászokunk majd.

3.Folsav
Segít megelőzni a súlyos születési rendellenességeket, amelyek még azelőtt megtörténhetnek, hogy tudnánk a terhességünkről. Ezt a B-vitamint számos ételben megtaláljuk, beleértve a leveles zöldségeket, citrusféléket és a babot – a legtöbb nőnek azonban kiegészítő formában is szednie kell. Kezdjük hát a napot vitaminnal; amikor a terhességet tervezzük, 400 mikrogramm folsavra van szükségünk naponta, ez a mennyiség jelen van a multivitaminokban.

4.Ügyeljünk a súlyunkra
Ha valaki túl sovány, nehezebben eshet teherbe, de az is, aki túlságosan súlyos. Utóbbi növeli a diabétesz és a magas vérnyomás esélyét, de hozzájárulhat a hosszabb szüléshez is. Konzultáljunk orvosunkkal arról, mi a számunkra egészséges testsúly.

5.Egyeztessünk a doktorral
Ha terhességet tervezünk, kezdjük a tervezgetést doktorunkkal. Menjünk el hozzá néhány hónappal azelőtt, hogy terhesek lennénk. Érdeklődjünk nála a tesztekről, oltásokról, amelyekre szükségünk lehet, a szülés előtti vitaminokról, arról, miként kezeljük és ellenőrizzük különféle egészségügyi problémáinkat – amennyiben vannak -, illetve tájékozódjunk, milyen gyógyszereket szedhetünk terhesség alatt és mit nem.

6.Nézessük meg a génjeinket
Orvosunk javasolhat egy fogantatás előtti ellenőrzést, vajon családi hátterünk vagy etnikai hovatartozásunk kitesz-e bennünket valamilyen rizikónak, lehet-e valamilyen genetikai problémája a csecsemőnek. Egyszerű vér- vagy nyálteszt megmondja a választ: hordozunk-e olyan géneket, melyek bizonyos betegségek kockázatát növelik.

7.Látogassunk el a fogorvoshoz
Mosolyunknak és leendő babánknak egyaránt jót tesz, ha ellenőriztetjük a fogainkat. A terhesség növeli a fogíny betegségek esélyét, ez pedig olyan probléma, mely akár a koraszülés valószínűségét is emelheti. Vagyis foglalkozzunk fogainkkal rendszeresen, mossuk, ápoljuk alaposan és ne feledjük a fogorvost.

8.Ne fogyasszunk sok koffeint
Már a terhesség előtt csökkentsük koffeinfogyasztásunkat napi 200 milligrammra, ezt a mennyiséget várandósság alatt is fenntarthatjuk. Átállhatunk koffeinmentes változatokra is. A reggeli kávét nem kell kihagyni, de ezen felül figyeljünk oda a naponta fogyasztott koffein mennyiségére.

9.Hagyjuk abba a dohányzást
A cigarettázás megnehezíti a teherbeesést. Ám ha várandósság alatt is rá-rágyújtunk, az koraszüléssel, alacsony születési súllyal és vetéléssel járhat. Nem beszélve arról, hogy a babát a hirtelen csecsemőhalál esélyének is kitesszük.
Nem árt, ha partnerünk is leteszi a cigarettát, ugyanis a másodkézből dohányzás szintén káros, ráadásul károsítja a férfi nemzőképességét.

10.Álljunk le az alkohollal
Mivel nem tudjuk pontosan, mikor esünk teherbe, jobb, ha az alkoholos italokat kerüljük. A várandósság alatti szeszes ital fogyasztás növeli a születési rendellenességek és a tanulási problémák esélyét. Sőt, néha a fogantatást is megnehezíti.
Azért ne pánikoljunk, ha kiderül, hogy ittunk egy sört vagy bort, mielőtt a terhességi teszt pozitív lett, az még nem olyan nagy baj. Ám azzal tisztában kell lennünk, hogy az orvosok nem tudják, mekkora mennyiségű alkohol okoz problémát. Jobb, ha a biztonságra szavazunk.

11.Állítsuk össze a költségvetést
A kisbabának sok mindenre szüksége van. A kicsik nagyjából 8 ezer pelenkát használnak el, mielőtt szobatisztává válnak! Vennünk kell neki ruhát, babaülést, babakocsit, cumisüveget, talán tápszert is. Gyűjtsük össze, mit kell majd beszereznünk és eszerint tervezzük meg költségvetésünket.
Természetesen nagy segítséget jelenthetnek a használt babaholmik, a család segítsége bölcsőde vagy bébiszitter helyett.

12.Gondoljuk át a jövőt
Ha dolgozunk, gondolkozzunk el azon, mit szeretnénk a kisbaba születése után csinálni. Vannak munkahelyek, ahová visszavárják a dolgozót, másnak azonban egyéb lehetőségeket kell számításba vennie. Nézzünk utána, mi vár ránk, illetve mennyi időt használhatunk ki esetleg a szabadságunkból is, mielőtt visszamegyünk dolgozni.

13.Menjünk el valahová kettesben a párunkkal
Mielőtt a baba megszületik, érdemes még megejteni egy-két felhőtlen utazást, meghitt órákat együtt tölteni a kedvesünkkel. A gyermek világrajötte után erre kevesebb lehetőségünk lesz és többnyire a szülői feladatainkra koncentrálunk.

14.Készítsük fel a háziállatunkat
Főleg, ha kutyánk, macskánk szinte családtag, egy síró, gügyögő baba zavarba hozhatja, ideges vagy nyugtalan lehet. Segítsünk neki alkalmazkodni azzal, hogy már előre megismertetjük különféle szagokkal – a babakrémmel, pelenkával. Állítsunk fel új szabályokat – például teremtsük le, ha felmegy a bútorra, de a gyerekszobába végképp ne engedjük be. Kölcsönözzünk babaruhákat és tegyünk úgy egy játékbabával, mintha már karunkban lenne a csecsemő – így az állat hozzászokik ahhoz, hogy a gazdi figyelme már nemcsak rá irányul.

Szerző:

Kapcsolódó cikkek

Akciós ajánlataink